Real Time News
for Human Resources Governance

Belasting op bedrijfsauto wellicht omhoog

De gemiddelde CO2-uitstoot van alle auto's samen die sinds 1 januari in België werden verkocht, ligt lager dan vorig jaar. De ontdieseling is stilgevallen, benzine gaat weer achteruit en hybrides hebben nu bijna 9% van de markt. Gebruikers van een bedrijfswagen zullen daarom zeer waarschijnlijk in 2021 hun Voordeel Alle Aard zien stijgen, en dus ook de belasting die zij daarop verschuldigd zijn.

Waarom je VAA in 2021 weer (licht) zou kunnen stijgen … (Fleet.be)

6 op 10 werkgevers zien heil in multimobiliteit

Als gevolg van de pandemie zijn 6 bedrijven op 10 van plan hun mobiliteitsbeleid aan te passen. Zij overwegen een shift van de salariswagen naar een mobiliteitsbudget en het invoeren van multimobiliteit. Er is vraag naar online beheerapplicaties die deze shift vergemakkelijken.

Bedrijven passen mobiliteitsbeleid aan door Covid-19 (KBC Lease, persbericht, pdf, 2 blz., rechtstreekse download)

Corona versnelt innovaties in mobiliteit van werknemers

Voor human resources managers is de mobiliteitskwestie een prioriteit geworden. De corona-crisis heeft bestaande trends in de samenleving nog versterkt. Dat komt onder meer tot uiting in de Car Free Day voor bedrijven, die morgen, donderdag, plaatsvindt en die kadert in de jaarlijke Europese Week van de Mobiliteit. Wil je weten hoe relevant de huidige innovatiegolf is voor jouw eigen bedrijf? Neem dan deel aan het gratis webinar van HR Alert, nu donderdag 24 september. Er zijn nog enkele plaatsen.

HR Mobility Day

Lees ook:

Historische daling van het aantal wagens in België (Statbel)

Week van de Mobiliteit (Vlaanderen)

Week van de Mobiliteit en Autoloze zondag 2020 (Brussel)

Zelfrijdend personeelsbusje is dichter bij dan je denkt

Olli, zo heet de eerste autonome pendelbus die door het Belgische verkeer mag rijden. Het volledig elektrische voertuig wordt ingezet door het Gentse ziekenhuis Maria Middelares om bezoekers en patiënten te vervoeren. Olli rijdt heen en weer tussen het ziekenhuis en een tram- en bushalte, een afstand van 600 meter. Voorlopig is een begeleider aan boord, omdat de Belgische wet volledig zelfrijdende voertuigen nog niet toelaat. Volgens de Amerikaanse fabrikant van Olli komen er in België snel méér van die busjes.

Zelfrijdende shuttlebus maakt debuut in Gent (De Tijd)

Olli

Mobiliteitskompas geeft score aan woon-werksituatie

Jobat lanceert het Mobiliteitskompas. Door eenvoudige vragen te beantwoorden, kan de respondent zijn verplaatsingspatroon vergelijken met het gemiddelde van 10.000 Vlamingen. Scoor je hoger, dan mag je tevreden zijn. Niets belet hr-mensen van de tool gebruik te maken. Je kan bijvoorbeeld simuleren in welke mate het toekennen van meer thuiswerkdagen de woon-werksituatie van een medewerker zou verbeteren.

Mobiliteitskompas van Jobat

Meer verzuim door fietsongevallen

In 4 jaar tijd is het aantal ongevallen op de weg naar en van het werk met een fiets of een andere niet-gemotoriseerde tweewieler toegenomen met 35%. Het gemiddelde verzuim, dat daaruit volgde, steeg van 3,7 tot 6,4 dagen. Slachtoffers vallen er vooral in de ochtendspitsen in de donkere maanden. Dat leert een analyse door verzekeraar AXA over de periode 2016-2019. Sindsdien is de populariteit van gemotoriseerde tweewielers nog toegenomen; in deze categorie zijn de ongevallen aan het stijgen.

De impact van de nieuwe mobiliteit op de arbeidsongevallen (AXA, dossier, met tabellen en grafieken, pdf, 8 blz., rechtstreekse download)

Abonnement maakt bedrijfsauto hyperflexibel

Een firmawagen kan je ook per abonnement nemen. In Duitsland lijkt die formule in opgang. De werkgever betaalt een vast bedrag per maand, meestal tussen 400 en 800 euro afhankelijk van het model. Op de tankbeurten na is daarna alles inbegrepen. De minimum looptijden zijn kort, soms 1 maand. Verlengen, stopzetten of overstappen naar een andere auto gaat vlot. Autoabos.org vergelijkt 19 aanbieders. Via de hynperlinks hieronder kan je enkele daarvan van dichterbij bekijken.

Faaren

Cluno

Like2Drive

ViveLaCar

Leg in 7 minuten de basis voor jouw nieuw mobiliteitsbeleid

Je weet dat het tijd is voor een mobiliteitsbeleid dat inspeelt op de vele nieuwe ontwikkelingen, maar je weet niet goed hoe daaraan te beginnen? Doe dan het Skipr Mobility assessment. Het is gratis en verplicht tot niets. In luttele minuten (7, in ons geval) beantwoord je de vragen. Je hoeft niets op te zoeken. Daarna formuleren de experts van Skipr aanbevelingen die aansluiten bij jouw prioriteiten. Daar nemen ze hun tijd voor, want hun rapport is haast maatwerk. Het rapport ontvang je per e-mail. Als je dat wil, belt een expert jou op om toelichtingen te geven.

Skipr Mobility assessment

België niet klaar voor zelfrijdende auto

Adviesbedrijf KPMG heeft een Autonomous Vehicles Readiness Index berekend voor 30 landen. België prijkt op de 21ste plaats, juist na China. Stadstaat Singapore voert de lijst aan. Nederland, jawel, staat op nummer 2 dankzij een goed onderhouden wegennet, een groot aantal laadstations en aangepaste regelgeving. Duitsland staat op 14 en Frankrijk op 19. Vier Scandinavische landen halen de top-10.

2020 Autonomous Vehicles Readiness Index (KPMG, pdf, 70 blz., rechtstreekse download)

Mobiliteit: alles komt terug, behalve (misschien) de files

De doorbraak van het telewerken kan het aantal woon-werk verplaatsingen doen dalen met 8%. Dat zou een "niet te onderschatten impact" hebben op het spitsuurverkeer. Voor de rest zal in het post-coronatijdperk waarschijnlijk weinig veranderen aan de verplaatsingsgewoonten van de Belgen. Zelfs of men vaker naar het werk zal fietsen, lijkt nog verre van zeker. Tot die conclusies komt een onderzoek door de FOD Mobiliteit.

BeMob: Impact van Covid-19 op de mobiliteitsgewoontes van de Belgen (FOD Mobiliteit)

Lees ook: Belgen ontdekken telewerk: 75% wil ook na coronacrisis vaker van thuis uit blijven werken (Hays Belgium)

Wij gebruiken cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren.

Wij plaatsen ook analytische, advertentie- en socialemediacookies; klik op Meer informatie om deze te weigeren.