Real Time News
for Human Resources Governance

Compenseert stilstaande auto de thuiswerkvergoeding?

Door al dat thuiswerk rijden salariswagens tegenwoordig minder kilometers. Dat betekent lagere brandstof- en leasingkosten. Vanaf welk punt compenseren deze besparingen de thuiswerkvergoeding van maximaal 129,48 euro per maand die de werkgever kan toekennen? Deze interessante maar complexe rekenoefening deed Link2Fleet.

Thuiswerken: gunstige impact op de TCO (link2fleet.be)

Slimme kaart beheert mobiliteitsbudget

Een mobiliteitsbudget beheren kan je onder meer met de Mobility Budget Card van XXImo. De medewerker koopt er zijn toegestane diensten mee, zoals openbaar vervoer, deelauto's en -scooters. Het ongebruikte saldo wordt overgeheveld naar de volgende maand, bonnetjes en kwitanties indienen valt weg en de werkgever krijgt één maandelijkse factuur die aanvaard wordt door de fiscus. De kaart is een onderdeel van een pakket, dat verder ook nog een tweede kaart omvat waarmee de medewerker andere geautoriseerde verplaatsingskosten regelt, en - uiteraard - een smartphone-app, Milo gedoopt.

XXImo

Milo in Google Play

Milo in App Store

Sommige bedrijfswagens worden wellicht een derde duurder

Als de fiscale voorstellen van enkele partijen in de federale coalitie wet worden, stijgt de gemiddelde total cost of ownership van een bedrijfsauto met verbrandingsmotor van 782 naar 1051 euro per maand. Dat is een stijging met 34%. Een plug-in hybride dan maar? Niet zeker of dat de kost vermindert. Specialisten sluiten niet uit dat de stekkerhybrides hun fiscaal voordeel verliezen.

Bedrijfswagen met verbrandingsmotor in 2026? +34% in TCO … (Fleet.be)

Bedrijfsauto's: snelle afbouw fiscale voordelen lijkt waarschijnlijk

Vanaf 2026 moeten alle nieuwe salarisauto's emissievrij zijn. Haalbaar? De sector fronst de wenkbrauwen. Maar zo staat het wel in het federale regeringsakkoord. In de aanloop zullen volgens analisten de andere motorisaties op korte termijn veel minder aantrekkelijk worden gemaakt. Denk aan de inkrimping van de fiscale aftrekbaarheid, de verhoging van het voordeel alle aard en een belasting op tankkaarten. Volgens de invloedrijke ngo Transport & Environment heeft West-Europa de bocht naar e-auto's nu wel degelijk genomen.

Welke gevolgen heeft het nieuwe regeerakkoord voor uw bedrijfswagen ? (Link2fleet)

Lees ook:

Mission (almost) accomplished! Carmakers' race to meet the 2020/21 CO2 targets... (Transport & Environment)

Over elektrische wagens, oplaadbaarheid en hun fiscaliteit (Securex)

TwoGo: carpoolen onder collega's

De carpooling-app TwoGo faciliteert onder meer het autodelen op bedrijfsniveau. Medewerkers voeren hun woon-werk traject in en de app regelt verder alles. Werkgevers die een account aanmaken, versterken met deze groene oplossing volgens TwoGo hun imago op de arbeidsmarkt. De app zit vernuftig in elkaar. Dat mag niet verbazen. TwoGo ontstond binnen een onderneming met 430.000 personeelsleden en 100 miljard euro omzet, de Duitse groep Schwarz, onder meer bekend van de Lidl-supermarkten.

TwoGo voor bedrijven
 

Pick-uptrucks: Vlaanderen sluit fiscaal achterpoortje

Zie je op de supermarktparking die pick-uptruck staan? 1 kans op 2 dat het luxemonster voor privégebruik is gekocht, ook al is het op papier een lichte vracht, en dat de eigenaar geen inschrijvingstaks noch belasting op de inverkeerstelling betaalde. Op de koop toe kost die slurper, ondanks de idioot hoge uitstoot, per jaar minder verkeerstaks dan wat de bezitter van een stadsautootje moet neertellen. Te gek voor woorden, zo vindt de Vlaamse minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA). Hij wil ingrijpen. Maar wie al in zonde leeft, zal niet worden aangepakt. Tja...

Pick-uptrucks voor privégebruik zijn binnenkort fiscaal voordeel kwijt (vrtnws)

Wij gebruiken cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren.

Wij plaatsen ook analytische, advertentie- en socialemediacookies; klik op Meer informatie om deze te weigeren.