HR Alert
close Open
HR Alert

HR Alert biedt u de essentie van HR-nieuws in België!

Schrijf je in op de nieuwsbrief
22/11/2024

Het cijfer: 94%

In 2025 voorziet 94% van de Belgische bedrijven een verhoging van het basissalaris. Dat blijkt uit de jaarlijkse 'Salary Budget Poll' van Hudson Solutions. Bedrijven kiezen echter voor meer strategische, gematigde loonsverhogingen. Daarnaast groeit de inzet op variabele verloning, vooral voor hoger management, en wordt de loonindexering als grote uitdaging ervaren.

21/11/2024

Technisch probleem: opgelost

Dinsdag ondervonden we een technisch probleem met onze website, waardoor het tijdelijk niet mogelijk was om de artikels te raadplegen. Dit probleem is inmiddels opgelost. Je kan de artikels nu bekijken via de nieuwsbrief van dinsdag of via onze website www.hralert.be/nl/.

19/11/2024

Werknemers verwachten meer focus op positieve werksfeer

Uit onderzoek van Edenred blijkt dat 80% van de werknemers vindt dat werkgevers moeten investeren in een positieve werksfeer. Het belang van erkenning, welzijn en interne communicatie wordt benadrukt als cruciale factoren voor motivatie en productiviteit. Na Walter People's onderzoek in april waaruit bleek dat 40% van de werknemers vindt dat hun werkgever te weinig doet, is dit opnieuw een belangrijk signaal naar werkgevers.

15/11/2024

Het cijfer: 1/10

Uit cijfers van Partena Professional blijkt dat bijna 1 op de 10 Belgische werknemers 60 jaar of ouder is. Opvallend is dat er verhoudingsgewijs meer arbeiders aan de slag blijven dan bedienden, ondanks fysiek zwaardere jobs. Micro- en grote ondernemingen hebben het hoogste aandeel 60-plussers.

15/11/2024

Recht op pro rata bonus bij ontslag: duidelijke afspraken vooraf zijn cruciaal

De Arbeidsrechtbank van Brussel besliste in mei 2024 dat een werknemer recht had op een pro rata bonus bij ontslag, omdat zijn contract geen duidelijke voorwaarde van de ‘ondeelbaarheid van de bonus’ vermeldde. Ondanks er een aanwezigheidsvoorwaarde vermeld was in het Bonusplan 2019, kon de werkgever niet aantonen dat de werknemer vóór het ontslag op de hoogte was van deze voorwaarde. Werkgevers die volledige aanwezigheid voor bonusuitkering vereisen, moeten dit uitdrukkelijk in het contract opnemen.

15/11/2024

Inspecties gericht op psychosociale risico’s vanaf dit najaar

De arbeidsinspectie richt zich dit najaar op psychosociale risico's binnen organisaties. Inspecteurs zullen welzijnsmaatregelen controleren, met een focus op preventie van psychosociale problemen op het werk. Werkgevers kunnen waarschuwingen of maatregelen voorkomen door de nodige documenten en interne vertegenwoordigers beschikbaar te hebben.

14/11/2024

Het cijfer: 17%

In 2023 werkte 17% van EU-werknemers deeltijds, met vooral vrouwen in parttime jobs: 31,8% van de vrouwen met kinderen en 20% zonder kinderen. In België ligt deeltijds werk met 26% hoger dan het EU-gemiddelde. Ook bij ons werken voornamelijk vrouwen deeltijds (40,2%), meestal vanwege zorgtaken, tegenover slechts 12,1% van mannen. Opvallend is dat bij mannen zorgtaken slechts op de vijfde plaats valt als reden voor deeltijds werk.

14/11/2024

Absenteïsme op recordhoogte, vooral onder jongeren en arbeiders

In de eerste helft van 2024 bereikte het ziekteverzuim door middel- en langdurig absenteïsme een nieuw hoogtepunt, vooral onder jongeren en arbeiders. Bij werknemers tussen 25 en 34 jaar steeg het langdurig verzuim bijvoorbeeld met 42% t.o.v. 2022. Volgens Securex heeft de toename in online meetings een duidelijke impact op bedienden, aangezien het leidt tot meer sedentair gedrag, digitale vermoeidheid en minder sociale interactie.

14/11/2024

eC3.2 verplicht vanaf 2025: tijdelijke uitzondering mogelijk

Vanaf 1 januari 2025 zullen werkgevers en werknemers de elektronische controlekaart (eC3.2) moeten gebruiken voor tijdelijke werkloosheid (zie onze rubriek "Deadlines" onderaan). Werkgevers kunnen een tijdelijke uitzondering aanvragen om op papier te blijven werken tot 30 juni 2025. De noodzakelijke formulieren om een afwijking aan te vragen zijn nu beschikbaar op de website van de RVA.

14/11/2024

Nieuw rookverbod: hoe beïnvloedt het jouw organisatie?

Vanaf 31 december 2024 gelden strengere regels voor roken op en rond publieke plaatsen, inclusief binnen 10 meter van in- en uitgangen van ziekenhuizen, scholen, zorgcentra en andere openbare instellingen. Voor bedrijven is dit een kans om je gezondheids- en rookbeleid te actualiseren. Door duidelijke signalering, het creëren van rookzones buiten de verboden perimeter en het communiceren van de regels kunnen organisaties naleving bevorderen en boetes vermijden.