HR Alert biedt u de essentie van HR-nieuws in België!
Schrijf je in op de nieuwsbriefHet cijfer: 94%
In 2025 voorziet 94% van de Belgische bedrijven een verhoging van het basissalaris. Dat blijkt uit de jaarlijkse 'Salary Budget Poll' van Hudson Solutions. Bedrijven kiezen echter voor meer strategische, gematigde loonsverhogingen. Daarnaast groeit de inzet op variabele verloning, vooral voor hoger management, en wordt de loonindexering als grote uitdaging ervaren.
Om verder te gaan
- Loonsverwachtingen 2025 (Hudson Solutions)
Arbeidsmarkttrends in 2025: Groeiende vraag naar HR-professionals
In 2025 zal de vraag naar HR-professionals in België toenemen, gedreven door de complexiteit van workforce management en talentretentie. HR zal zich richten op talentontwikkeling, multi-generationeel personeelsmanagement en welzijn, terwijl ook AI en automatisering de HR-processen transformeren.
Om verder te gaan
- Arbeidsmarkttrends binnen HR in 2025 (Robert Walters)
Hoe scoort jouw bedrijf op risicodekking?
Werknemers hebben meer kans hebben om ziek te worden dan om in het ziekenhuis te belanden of te overlijden. Toch heeft slechts 18% van de bedrijven een verzekering Gewaarborgd Inkomen, terwijl maar liefst 90% van de werknemers zo’n dekking sterk zou waarderen. Kom meer te weten over de meest onderschatte risicodekking in Employee Benefits en ontdek hoe je bedrijf presteert ten opzichte van anderen in je sector dankzij onze benchmarkresultaten. Vraag nu je exemplaar van de whitepaper aan.
Sociale documenten: hoelang en waar bewaren?
Werkgevers zijn verplicht sociale documenten, zoals arbeidsovereenkomsten en personeelsregisters, tot 5 jaar te bewaren. Deze mogen digitaal of op papier worden opgeslagen, zolang ze leesbaar zijn. Niet-naleving kan leiden tot sancties. Buitenlandse werkgevers hebben specifieke vrijstellingen en regels.
Om verder te gaan
Een papieren document digitaal indienen bij de RVA
Wil je een papieren document digitaal indienen bij de RVA? Dan moet je een duidelijke foto of scan ervan opsturen via het contactformulier. In een korte video toont de RVA hoe je het document correct vastlegt met je smartphone of scanner. Zo zorg je voor een leesbaar bestand dat snel aan je dossier wordt toegevoegd.
Om verder te gaan
65-plussers in de privésector meer dan verdubbeld
Op tien jaar tijd is het aantal 65-plussers in loondienst meer dan verdubbeld, met een stijging tot 44.350 in 2024. Vooral deeltijdse functies in diensten, horeca en transportsectoren zijn populair. Deze trend toont de waarde van oudere werknemers, maar ook de noodzaak om uitstroom te compenseren.
Om verder te gaan
Technisch probleem: opgelost
Dinsdag ondervonden we een technisch probleem met onze website, waardoor het tijdelijk niet mogelijk was om de artikels te raadplegen. Dit probleem is inmiddels opgelost. Je kan de artikels nu bekijken via de nieuwsbrief van dinsdag of via onze website www.hralert.be/nl/.
Het cijfer: 26%
Bijna 26% van de Belgische bedienden ervaart dat hun eerdere fouten tegen hen worden gebruikt. Deze cijfers uit onderzoek van Bright Plus en Flourish tonen hoe toxische dynamieken, ook tussen collega’s, een zware impact hebben op werkbeleving en mentaal welzijn.
Om verder te gaan
Checklist voor een zorgeloze overgang naar 2025
Van vakantiedagen en vervangingsfeestdagen tot eindejaarspremies en opleidingsrechten: ontdek wat je als werkgever nog moet regelen voor een vlotte afsluiting van 2024 en een goed begin van 2025. Securex's checklist helpt je om niets over het hoofd te zien.
Om verder te gaan
Slechte luchtkwaliteit op kantoor
Bijna een derde van de beeldschermwerkers klaagt over droge of vervuilde lucht op kantoor, met hoofdpijn, vermoeide ogen en concentratieverlies als gevolg. Vrouwen ervaren dit probleem vaker dan mannen. Naast luchtkwaliteit blijkt ook de juiste temperatuur een bron van frustratie.
Om verder te gaan
Nieuw: interactieve tool voor bewustwording rond digitaal seksueel geweld
De website digitaalseksueelgeweld.be biedt een interactieve tool die 20 situaties schetst om digitaal seksueel geweld beter te begrijpen. Met een vlaggensysteem helpt deze tool bij bewustwording en preventie, en biedt ze waardevolle inzichten voor workshops en begeleiding.
Om verder te gaan
- Ontdek de tool digitaalseksueelgeweld.be (FOD WASO)
Het cijfer: 5%
De loonkloof in België bedroeg in 2022 gemiddeld 5% in bruto-uurloon. Bij jongeren onder 25 was er een lichte omkering (-0,2%), terwijl hoogopgeleiden kampen met een kloof van 18%. België scoort beter dan het EU-gemiddelde van 12,7%, maar er blijft werk aan de winkel.
Om verder te gaan
Gecomprimeerde werkweek: geen effect op burn-outrisico
Werknemers die hun werkweek comprimeren, lopen evenveel kans op burn-out als anderen. Dat blijkt uit UGent-onderzoek bij 204 Ikea-medewerkers. De resultaten tonen dat werknemers beter kunnen loskoppelen in hun vrije tijd, maar evenveel kans op werkgerelateerde uitputting blijven hebben.
Om verder te gaan
Nieuwe fase in vergroening van bedrijfswagens vanaf 2025
Vanaf 1 januari 2025 wijzigen de fiscale aftrekbaarheid en solidariteitsbijdragen voor bedrijfswagens aangeschaft tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025. Dit is een volgende stap richting koolstofneutrale bedrijfswagens tegen 2026. Bereid je mobiliteitsbeleid tijdig voor op deze veranderingen.
Om verder te gaan
Werknemerswelzijn: jouw rol als werkgever en de strategische meerwaarde
Hoe ver reikt jouw verantwoordelijkheid als werkgever voor het welzijn van medewerkers? Tijdens Waldon's jaarlijkse conferentie over welzijn op het werk deelden experts inzichten over de ROI van welzijnsbeleid, de gedeelde verantwoordelijkheid, neuroplasticiteit en het belang van een inspirerende werkplek.
Om verder te gaan
Werknemers verwachten meer focus op positieve werksfeer
Uit onderzoek van Edenred blijkt dat 80% van de werknemers vindt dat werkgevers moeten investeren in een positieve werksfeer. Het belang van erkenning, welzijn en interne communicatie wordt benadrukt als cruciale factoren voor motivatie en productiviteit. Na Walter People's onderzoek in april waaruit bleek dat 40% van de werknemers vindt dat hun werkgever te weinig doet, is dit opnieuw een belangrijk signaal naar werkgevers.
Om verder te gaan
- Onderzoek: 80% werknemers vindt dat werkgever moet investeren in positieve werksfeer (Edenred)
- Het cijfer: 40% (HR Alert, 18/04/2024)
Herstart na ziekte vraagt begrip en aangepaste aanpak
Langdurig zieken hervatten vaker succesvol hun werk met aangepaste werkomstandigheden, progressieve tewerkstelling en voldoende tijd om te herstellen. Een CM-studie benadrukt het belang van begeleiding en een empathische aanpak voor een duurzame en evenwichtige terugkeer naar de werkvloer.
Om verder te gaan
Ander nieuws van de dag
-
Onderzoek van EU-OSHA over de problemen met VGW in de gezondheids- en sociale zorg (FOD WASO)
-
Specifieke tewerkstellingsmaatregel voor huispersoneel en subsidiemaatregelen gesco en DAC binnenkort afgeschaft (Liantis)
-
Regels over indeling, etikettering en verpakking van chemische stoffen herzien (idewe)
Het cijfer: 1/10
Uit cijfers van Partena Professional blijkt dat bijna 1 op de 10 Belgische werknemers 60 jaar of ouder is. Opvallend is dat er verhoudingsgewijs meer arbeiders aan de slag blijven dan bedienden, ondanks fysiek zwaardere jobs. Micro- en grote ondernemingen hebben het hoogste aandeel 60-plussers.
Om verder te gaan
- 1 op de 10 Belgische werknemers 60 jaar of ouder (Partena Professional)
Recht op pro rata bonus bij ontslag: duidelijke afspraken vooraf zijn cruciaal
De Arbeidsrechtbank van Brussel besliste in mei 2024 dat een werknemer recht had op een pro rata bonus bij ontslag, omdat zijn contract geen duidelijke voorwaarde van de ‘ondeelbaarheid van de bonus’ vermeldde. Ondanks er een aanwezigheidsvoorwaarde vermeld was in het Bonusplan 2019, kon de werkgever niet aantonen dat de werknemer vóór het ontslag op de hoogte was van deze voorwaarde. Werkgevers die volledige aanwezigheid voor bonusuitkering vereisen, moeten dit uitdrukkelijk in het contract opnemen.
Om verder te gaan
Inspecties gericht op psychosociale risico’s vanaf dit najaar
De arbeidsinspectie richt zich dit najaar op psychosociale risico's binnen organisaties. Inspecteurs zullen welzijnsmaatregelen controleren, met een focus op preventie van psychosociale problemen op het werk. Werkgevers kunnen waarschuwingen of maatregelen voorkomen door de nodige documenten en interne vertegenwoordigers beschikbaar te hebben.
Om verder te gaan
Ander nieuws van de dag
Het cijfer: 17%
In 2023 werkte 17% van EU-werknemers deeltijds, met vooral vrouwen in parttime jobs: 31,8% van de vrouwen met kinderen en 20% zonder kinderen. In België ligt deeltijds werk met 26% hoger dan het EU-gemiddelde. Ook bij ons werken voornamelijk vrouwen deeltijds (40,2%), meestal vanwege zorgtaken, tegenover slechts 12,1% van mannen. Opvallend is dat bij mannen zorgtaken slechts op de vijfde plaats valt als reden voor deeltijds werk.
Om verder te gaan
Absenteïsme op recordhoogte, vooral onder jongeren en arbeiders
In de eerste helft van 2024 bereikte het ziekteverzuim door middel- en langdurig absenteïsme een nieuw hoogtepunt, vooral onder jongeren en arbeiders. Bij werknemers tussen 25 en 34 jaar steeg het langdurig verzuim bijvoorbeeld met 42% t.o.v. 2022. Volgens Securex heeft de toename in online meetings een duidelijke impact op bedienden, aangezien het leidt tot meer sedentair gedrag, digitale vermoeidheid en minder sociale interactie.
Om verder te gaan
eC3.2 verplicht vanaf 2025: tijdelijke uitzondering mogelijk
Vanaf 1 januari 2025 zullen werkgevers en werknemers de elektronische controlekaart (eC3.2) moeten gebruiken voor tijdelijke werkloosheid (zie onze rubriek "Deadlines" onderaan). Werkgevers kunnen een tijdelijke uitzondering aanvragen om op papier te blijven werken tot 30 juni 2025. De noodzakelijke formulieren om een afwijking aan te vragen zijn nu beschikbaar op de website van de RVA.
Nieuw rookverbod: hoe beïnvloedt het jouw organisatie?
Vanaf 31 december 2024 gelden strengere regels voor roken op en rond publieke plaatsen, inclusief binnen 10 meter van in- en uitgangen van ziekenhuizen, scholen, zorgcentra en andere openbare instellingen. Voor bedrijven is dit een kans om je gezondheids- en rookbeleid te actualiseren. Door duidelijke signalering, het creëren van rookzones buiten de verboden perimeter en het communiceren van de regels kunnen organisaties naleving bevorderen en boetes vermijden.
Om verder te gaan