Ook jobzoekers kijken naar softe aspecten

Printervriendelijke versieVerstuur naar een vriend

Ook in hun externe communicatie doen werkgevers er goed aan hun "soft job elements" in de verf te zetten. In deze gespannen rekruteringsmarkt is dat geen luxe, want werkzoekenden zijn er gevoelig voor, zo blijkt uit StepStone-onderzoek. In België gaat dat vooral over werksfeer en goede werk/privé balans. De claims moeten wel kloppen - en dat kan soms een cultuuromslag vergen.

Jobvoorkeuren van Belgen beïnvloeden de employer-brandingstrategie (persbericht StepStone)

De bevindingen komen uit een wereldwijd onderzoek, waaraan ruim 3600 Belgische arbeidskrachten deelnamen. Interessant als je jobkandidaten zoekt over de grenzen, of als je wil weten naar welke buitenlanden Belgische werknemers het meest bereid zijn te verhuizen.

Vind je geen kandidaten? Zoek in Nederland, want daar staat België op plaats 2 in de ranking van meest attractieve buitenlanden.

Brexit, Duitsland en Brussel

Verder blijkt dat de UK sinds de Brexit veel minder aantrekkingskracht uitoefent en dat Duitsland met stip omhoogschiet in de ranking. Wat de steden betreft, klimt Brussel in 4 jaar tijd van plaats 25 naar plaats 17.

Hier is een op België en Nederland gerichte samenvatting: Decoding Global Talent 2018 (StepStone en Boston Consulting Group, pdf, 15 blz., grafieken, rechtstreekse download).

Nog een bron over het onderzoek is dit artikel op de site van Boston Consulting Group: Decoding Global Talent 2018.

Onze partners